Διαχείριση για τα... μπάζα

Δημοσίευση της Ελευθεροτυπίας

Είκοσι εκατομμύρια τόνοι μπάζων, σύμφωνα με εκτιμήσεις, «παράγονται» κάθε χρόνο στη χώρα μας, χωρίς να υπάρχει νόμιμη δυνατότητα εναπόθεσης. Μικρά «βουνά» συναντούμε παντού, ακόμη και σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές, όπως δάση, ρέματα και παραλίες. Με την ανοχή των αρμόδιων αρχών...

Η σοβαρή έλλειψη στην αντιμετώπιση του προβλήματος ταλαιπωρεί και την Αττική, όπου κατά μέσο όρο δημιουργούνται 25.000 τόνοι μπάζων την ημέρα, περίπου το 50% της χώρας. Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να κλείσουν οι ανοιχτές «πληγές» που εξακολουθούν να υπάρχουν στα γύρω βουνά, με τα 17 ανενεργά -επισήμως, τουλάχιστον- λατομεία. Η μόνη νόμιμη διέξοδος σήμερα είναι η χωματερή των Ανω Λιοσίων, όπου μπορεί να απορροφηθούν μόλις 500 φορτηγά την ημέρα, περίπου το 10% των ποσοτήτων. Επίσημες καταγραφές πάντως δεν υπάρχουν, αλλά είναι φανερό ότι οι «επιδόσεις» ανεβαίνουν σε εποχές με μεγάλα έργα και έντονη οικοδομική δραστηριότητα. Το πλήρωμα του χρόνου για τους σχεδιασμούς φαίνεται πως έφτασε, με την πρόσφατη υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης, αλλά έπεσε σε εποχές γενικής καθίζησης στον κατασκευαστικό τομέα και συνοδεύεται μάλιστα από το αναγκαίο «μπαζόσημο».

Ως τα μέσα Αυγούστου είχαν καταλήξει στα... μπάζα και οι ρυθμίσεις που προβλέπει ο νόμος 2939 του 2001, ο οποίος αφορά την ανακύκλωση των σκουπιδιών. Σε μια δεκαετία προχώρησαν, έστω και μετ' εμποδίων, όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες (υλικά συσκευασίας, ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές συσκευές, ορυκτέλαια, σαραβαλάκια, ελαστικά, μπαταρίες κ.λπ.). Στην... αμνησία συνέβαλε το γεγονός ότι δεν υπάρχει χρονικό περιθώριο από την Κομισιόν και επομένως «καμπάνα» από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οι πιο υποψιασμένοι όμως υποστηρίζουν ότι «σκόνταψαν» στις απαιτήσεις των εργολάβων, κυρίως κατά την προολυμπιακή περίοδο.

Το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τα απόβλητα από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις ήταν πάντως έτοιμο από τις αρχές του 2004 με προοπτική να τεθεί σε εφαρμογή σε μια διετία, από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καλύπτοντας την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα ώς το 2010. Επί έξι χρόνια πηγαινοερχόταν στο ΣτΕ με προσθήκες και παρατηρήσεις, για να καταλήξει τελικά στα αζήτητα. Μάλιστα το 2007, όταν έκλεισε το μοναδικό νταμάρι που δεχόταν μπάζα και οι ιδιοκτήτες φορτηγών είχαν κατεβεί σε απεργία, είχαν δοθεί διαβεβαιώσεις από την τότε ηγεσία του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ ότι θα επισπευστεί η θεσμοθέτησή του και έτσι ελευθερώθηκαν οι δρόμοι, αλλά τελικά έμειναν στα «θα». Με την πρόσφατη νομοθεσία για την ανακύκλωση υλικών, το θέμα αντιμετωπίστηκε με την έκδοση κοινής απόφασης που υπέγραψαν πρόσφατα οι υπουργοί Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη και Οικονομίας Λούκα Κατσέλη.

«Το πρώτο βήμα έγινε, αλλά για να τεθεί το σύστημα σε λειτουργία χρειάζεται να καθοριστούν οι περιοχές υποδοχής των μπάζων, που έχουμε δυσκολίες, όπως δείχνει η εμπειρία από τα οικιακά απορρίμματα», μας εξηγεί ο Αδ. Σκορδίλης, δρ χημικός μηχανικός, υπηρεσιακό στέλεχος του υπουργείου Περιβάλλοντος στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων. *

 

«ΜΠΑΖΟΣΗΜΟ» ΠΑΝΤΟΥ

Οι ρυθμίσεις της υπουργικής απόφασης

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις της κοινής υπουργικής απόφασης προβλέπουν:

* Δημιουργία από τον ιδιωτικό τομέα, όπως έχει ήδη γίνει με τα υπόλοιπα απορρίμματα εκτός από τα οικιακά, συστημάτων συγκέντρωσης των μπάζων. Τα τελευταία χρόνια έχουν υποβληθεί περίπου 14 προτάσεις, που θα αξιολογηθούν με προοπτική να λειτουργήσουν μέσα στο 2011.

* Θέσπιση «μπαζόσημου» για όλα τα ιδιωτικά έργα, που μπορεί να είναι μικρό, της τάξης των 100 ευρώ για νέο διαμέρισμα 120 τετραγωνικών, αλλά έρχεται να προστεθεί στις φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις στην οικοδομή. Μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά και μελέτες που θα υποβάλλονται στις πολεοδομίες για τη χορήγηση άδειας για νέα οικοδομή ή σε αλλαγές σε υπάρχουσα, θα προσκομίζεται εγγυητική επιστολή από τράπεζα ή το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων που θα διατίθεται αποκλειστικά για τη διαχείριση των μπάζων. Για περίπτωση εκσκαφής το ποσό θα αντιπροσωπεύει το 0,2% της δαπάνης, ενώ για κατασκευές και κατεδαφίσεις θα φτάνει το 0,5%.

Δημοσιοποίηση του συστήματος που θα παραλαμβάνει τα μπάζα, που μέσα σε 30 ημέρες από την αποπεράτωση των εργασιών οφείλει να ενημερώσει την Πολεοδομία και να επιστρέψει την εγγυητική επιστολή στον ιδιοκτήτη ή τον κατασκευαστή. Υπάρχει πρόβλεψη για «πάγωμα» των διαδικασιών σε περίπτωση διακοπής των εργασιών κατασκευής.

* Ανακύκλωση του 30% των παραγόμενων ποσοτήτων ώς το 2012, που το 2015 θα αυξηθεί στο 50% και στο τέλος του 2020 θα φτάσει το 70%.

Δημόσια έργα

Οι ρυθμίσεις διαφοροποιούνται για τα δημόσια έργα, όπου με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, προβλέπονται μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων που περιλαμβάνουν και τη διαχείριση των προϊόντων εκσκαφής. Η κοινή υπουργική απόφαση ορίζει ότι οι ποσότητες που δεν αξιοποιούνται στις ανάγκες των έργων θα πρέπει να προσδιορίζονται και καθορίζονται οι φορείς και οι περιοχές υποδοχής.

Τα μπάζα, κατά κοινή ομολογία, αποτελούν τη... χαρά των εργολάβων. Κοστολογούνται κατά τις εργασίες εκσκαφής, προβλέπονται κονδύλια για τη μεταφορά και την εναπόθεσή τους. Στην πράξη, στο μεγαλύτερο μέρος τους χρησιμοποιούνται πάλι στο έργο, αλλά πληρώνονται με επιπλέον κονδύλια στις δαπάνες για τα χωματουργικά. Αν μάλιστα χαρακτηριστούν τα εδάφη βραχώδη, τότε οι τιμές στα τιμολόγια που επιβαρύνουν το Δημόσιο παίρνουν την ανηφόρα.

 
blank blank blank
RocketTheme Joomla Templates